Ini Kisah Budak Kental

Jejaka Kental ini pun ade cerita sama macam saya. Saya juga ade cerita macam die. Eh...ayat repitition plak... macam add math je nak repeat-repeat ayat. Add math ke?  bantai jelaa...

Pagi itu, aku bangun. Liat betull nak mandi...takpelaa...solat jelaa subuh dulu. Al-maklumlah...malam semalam cerita kat ntv7 tu sedap plak. So, ambe tidolaa pukul 2.00 pagi. Cerita Witches of Oz...aku pikir cerita tuh sampai ending die laa...skali bersambung daa...sia-sia je aku tunggu sampai pukul 2. Dah laa nak naik bas kul 8 pagi.

Sesudah solat....keadaan environment kat luar masih lagi hujan lebat. Aku di dalam hati merusuh,
"Macam tak nak bagi aku balik maktab je...".
Aku berniat untuk tidak mandi juga...kerana cuaca amat sejuk....kan hujan...memanglaa sejuk ya amat. Bilik aku juga lembap dan mengeluarkan bau yang HAPAK kerana lantai kat umah simen boleh pecah. Keadaan menjadi amat pelik.

Aku tetap juga pulang ke maktab walaupun kerja ES tidak dikuis langsung oleh kuku ku yang tajam. Ya....sehingga ke hari ini, ia masih juga tidak disentuh. *Amat sengal bahu budak ini*
Aku terus mengejutkan abang ku yang boroi untuk menghantar aku ke stesen bas dengan motor Belang Merahnya...ya....masih lagi ya....dengan motor dalam keadaan hujan lebat. Tetap ku redahi walaupun itu hanya pilihan ku buat masa ini.

Ku sarungkan rain coat Indah Water...yellow in color...dalam hati... "Warna ini tetap cantik, Lantak ahh orang nak cakap ape pun...." 
Hujan...basah abih suar aku...tapi abang aku lagi kesian, die basah kuyup terus..sebab die tak pakai rain coat. Aku bising-bising kat die. *adik ape laa macam ni*
Dia cakap yang aku ni banyak songeh...
tapi memang beg aku dua-dua kuyup, cume beg laptop je selamat sebab galas dengan raincoat.

Sampai kat stesen bas, orang makan kat kedai mamak, tengok aku dengan kagumnya.
"Ya...aku wanita Kental!" Aku melaungkan kata-kata tersebut dihadapan kedai tersebut.


"Huiihhh...awek ni....hebat..."
"Peace bebeh!"
Itulah reaksi orang sekeliling agaknya jika aku buat macam tuu...ko giler aku nak jerit, bas 15 minit agi nak berlepas.

Aku terus gi kat bas, perut dah arr kosong. Nak beli roti pun tak sempat. Oya (abang aku) tak nak tolong plak aku gi beli. "Kriiiuuuukkkk.....LAPOR!!!" aku bentak dalam perut.
Status badan: Suar jin basah, kasut basah, beg atas belakang ngan kat tangan kiri kanan, Orang tengok pelik.
Rase nak jerit, "Mintak lalu sikit, Tong air nak jalan!"

Naik bas, tengok ade cina duk seat aku, seat tepi die basah, air air-cond menitik-nitik tak berhenti-henti. Could'nt anything be much worser, die beralih tempat, rupenyer die pun ade nasib yang malang jugak, sebab no. seat die takde dalam bas tuh and driver suh je duk ikut suke. Aku letak beg laptop atas lantai. Seat tepi yang basah tu tak leh letak pape, dah hazab sangat.

Then, ok laa jugak naik bas ni, tapi basah jela. Turun makan kat rantau abang, jam kul 11. Aku dah sejuk giler sebab suar basah kasut basah + air-cond. Makan and order air teh o panas. Akak tu plak lambat anta...air aku jadi panas giler nak minum. Dah arr stop for 30 minutes je. Aku tak dapat menghabiskan air aku and makan ayam goreng + timun + nasi + air teh o panas = rm5.70.

Terbang gitu je duit....plu...plu...

Jam dah kul 3.00 pm, bas tak berhenti solat zohor lagi, aku pun berkire-kire nak solat macam mane. Aku tengok beg aku yang letak atas lantai....lantai basah....Pastu aku teringat yang dalam tu ade laptop...

Yeah! Laptop aku...lencun...same dengan aku punye DVD writer *yang baru beli* ....nasib lagi....adoiyaiii....

Then, turunkan org kat Pasir Puteh, bas tak jalan-jalan jugak. Aku pelik. Tengok depan sarung gear dah habis terbuka dah. Yeah skali lagi, Bas rosak. Berhenti depan masjid. Semua kene turun. Aku berhajat untuk solat.
Aku tanya driver, "Abang, boleh dok nok smayang?"
die jawab, "nak tukor bas ni, dang ke nok maye?"

aku jadi hampa dan terus duduk menyandar macam orang mengong kat tiang masjid. Driver tuh beri signal kat aku dari jauh yang aku boleh gi smayang...sudah semayang aku pegi naik atas bas tukar selipar, driver tu ade.
"Dah maye ko?"
"Doh". Boleh tanye je, yang engko tak semayang tu pesal. Aku plak kene ikut same macam dye. Tak sangka plak masa untuk tibe awal tu lagi penting untuk diorang dari solat.

Kene tukar bas, and keadaan juga masih teruk. Hujan jugak kat Kelantan. Aku terpaksa jugak mengharungi hujan demi mencari sesuap roti. Untuk makan malam ni. Sambil tunggu bas nak pergi maktab pulak nih *ini adalah bas yang ke-3 plak yang aku kene naik* aku makan roti aku beli tadi. Hampeh....
tapi tak baik kutuk makanan...dose....tapi tulaa...macam mane agi nak cakap.


Aku benci duk kat stesen ni sebab banyak driver teksi.
"Adik nak gi mano?" Aku baru je turun dari tangga bas dah ade orang sambut aku dengan soalan, tolong sambut beg berat aku takpe jugak. Aku terus je jalan. Malah layang ehhh lok..... Hajat juga dalam hati nak naik teksi, tapi bile pikirkan harga nya...Cancel terus...!

Aku dah tertinggal dah bas yang nak gi PC, 10 saat je aku lambat. Tak lama tuh lepas aku round-round makan roti sambil redah hujan, ade lagi driver tanye aku. Nak je aku jawab' "Kalu pok cik wi siya saye nok arr" tapi aku geleng ngan nampok ade bas 4A. Aku cepat-cepat gi tengok, pahtu betul plok....aku excited giler naik bas tuh dan tengok ade tempat kosong plok kat blakang skali....WOOHOO!
Dengan schlumber nye aku letak beg aku kat kusi tu. aku turun plak gi amik beg yang aku tinggal kat kaunter. Arghhh...aku tak kesah dah....aku bantai je...
At last, aku sampai jugak maktab walaupun aku terpaksa duduk berhimpit-himpit dalam bas city liner. Nasib aku baik jugak, sebab dapat duduk. Kalau tak, slalu jugak kene berdiri tiap kali nak balik maktab, sebab berebut plak dengan orang yang kuar gi bandar KB.

#peristiwa ini berlaku pada 2hb Januari 2011, yang menjadikan memori tahun baru aku dengan tabahnya.

Comments

Popular Posts