Bulan Puasa Saya di Matrikulasi Dahulu...

Assalamualaikum....semua orang sibuk buat entri ramadan...dan hati ini juga membuak-buak ingin berkongsi pengalaman saya berpuasa di matriks dulu dengan masak menggunakan periuk nasi...
Hah??? periuk nasi??? boleh masak ape je dengan periuk nasi? of coz laa nasi kan...tapi saya boleh masak macam-macam dengan periuk nasi saya...


Nak tengok?



Ni baru sebahagian jer dari dapur aku...rutin aku hari-hari mesti masak nasi waktu sebelum gi kelas...
pastu balik kelas boleh makan nasi. aku cuma perlu beli lauk je. dan malam tu plak aku boleh goreng nasi yang lebih tu. Bahan-bahan goreng nasi ialah:
  • Telur (must have!)
  • Sosej...kalau kat mini mart ade jual laa...
  • ikan bilis...
  • perencah nasi goreng...untuk menggantikan bawang. bawang x dapat di masukkan kerana x de mase nak pergi beli jauh-jauh.
eh eh...x lembap ke nasi goreng aku letak telur bagai. mesti hanyir kan...jawapan nya...TIDAK LAH!!!
tips untuk memasak....telur dan ikan bilis dan sosej perlu di goreng terlebih dahulu menggunakan minyak supaya ia sudah masak dan garing terlebih dahulu...atau nasi goreng anda tidak menjadi.

Macam mana nak masak dalam rice cooker??? tak ke nanti suis die slalu jetak ( naik) balik???
tips lagi....biarkan dahulu agar masakan anda agak berat dan boleh ditekan semula suis periuk tersebut...
bagi yang duduk di asrama tu boleh laa cuba tips saya...aku pun belajar dari kawan aku jugak ni....

menu-menu yang boleh dimasak menggunakan periuk nasi dan juga water heater:

  1. Nasi
  2. Telur goreng mata kerbau atau telur dadar.
  3. Scramble egg
  4. Spagetti
  5. Sup
  6. Tom yam
  7. Nasi Goreng
  8. French toast
  9. Sardin
  10. Meggi telur
  11. meggi kosong
  12. mihun tomyam
  13. mihun goreng
  14. mee goreng
  15. telur separuh masak
  16. bubur nasi
  17. nasi air
  18. sosej
  19. ayam goreng
  20. karipap segera
dan macam-macam lagi mngikut kreativiti anda... anda cuma perlu berani mencuba...

Bawah meja Study pun penuh makanan...Aku study tak guna meja...FYI...aku tak study...YEAH!!!

Ini adalah rak buku untuk subjek-subjek hardcore matrix yang telah direplace dengan makanan...where is my books??? hmmm....hahahahahaaa.....!!!!!

there is an empty table which the place for dishes in our room... perhatian: suis tersebut tidak berguna...means ROSAK!

Loker makanan
This was my matrix life and i miss it....thats why i happy to be here because i can eat a lot....and i feel hungry a lot at IPG...WHY this happen to me??!! arghhhh!!!!

p/s: not happy fasting at IPG.

Comments

Popular Posts