Bahaya Debu!

Yum Yum! Sedap nya makan nasi ayam sekarang ni....

Ulpss...Assalamualaikum dan Selamat Pagi!!!

Ni ada satu lagi cerita. Bahayanya Debu!

Korang kerja apa? Kerja cikgu? Kerja Wiring? Kerja buat jalan? Kerja bancuh simen? Kerja potong kayu?

Ya, sebenarnya kita memang mempunyai risiko terkena Lung cancer kalau kita terlibat dengan sektor kerja diatas, mungkin. KENAPA? Saya ada banyak mangsa-mangsa yang telah menjadi salah seorang mangsa yang alergi debu kerana melakukan kerja diatas.

Pertama, bekas guru sekolah saya dahulu. Beliau tidak boleh mengajar menggunakan kapur. Bagaimana dia mengajar? Kami selalu menggunakan kelas yang pakai White Board and Marker pen. Kerana sebelum Beliau menjadi guru, beliau pernah bekerja sebagai pemotong kayu. Habuk-habuk kayu itu telah masuk ke dalam tubuh beliau sehingga beliau menjadi amat sensitif kepada habuk.

saya pada mulanya berasa tidak puas hati kenapa kami tidak boleh berada di kelas biasa semasa subjeknya. keadaan kelas yang agak sempit dan tidak selesa. Saya bertanya, "Cikgu, ngape kita tak boleh pakai kelas hok kita biasa guna tu?" Dia jawab, "Saya dok leh kene debu kapur. Sebab dulu saya kerja potong kayu. Yada yada yada yada...."
Rase bersalah jugak la kan.

Kedua, ya teman istimewa saya. Baru-baru ini dia ada menjalani praktikal dalam wiring. Main ngan simen, habuk kayu. Dia cakap dia dah pakai cover mulut. Tapi cover pakai kain baju die jela. Bukan pakai yang proper tu. Sekarang ni, barulah merana batuk-batuk. Muntah darah. And kene masuk wad. Cucuk jarum masuk air. Tak naya gitu? Nampak simple je kan? tapi tulah padahnya. Doktor cakap that he's prone to get a cancer if this matter continue. Then? Apa lagi anda nak cakap? Debu itu bahaya ke tak?





mestilah, DEBU ITU BAHAYA!

I really pray and hope that he will cure from that disease.


Klik sini untuk debu boleh sebab cancer
Klik untuk 20 menda pelik boleh sebab kanser. Salah satu sebab adalah FACEBOOK!?


Comments

  1. Sy ada asthma, sy operator kren. Habis badan gatal gatal and sakit tekak...demam..memang tak boleh main konkrit, kalau konkrit basah pun bau je dah sakit dada dengan hidung..kalau kering tu berhabuk habis la mata merah merah.

    ReplyDelete

Post a Comment

I love to hear it from you :)

Popular Posts